Problém č.1: Nastavenie čerpania eurofondov pre samosprávy
Súčasný systém implementácie eurofondov je nevyhovujúci, pomalý a netransparentný a plný príležitostí pre plytvanie a korupciu. Dôsledkom je fakt, že Slovensko príde o stovky miliónov z eurofondov o čom som písal vo viacerých predchádajúcich blogoch tu a tu. Riešenie som predstavil tu a tu. Primátor už v minulosti ukázal, že sa nebojí kriticky vystupovať voči vláde tam, kde ona zlyháva vo svojej úlohe. V tejto chvíli je stále priestor, aby podobný tlak prispel k celkovému nastaveniu eurofondov aj pre samosprávy.
Riešenie: Primátor Rybníček by s kolegami zo Združenia primátorov krajských miest SR, Únie miest a obcí Slovenska mal vyvíjať sústavný tlak na vládu, aby zefektívnila systém riadenia eurofondov. Desať jednoduchých krokov by celý systém zásadne zefektívnilo.
Problém č.2: Pripravenosť úradu na čerpanie eurofondov
Trenčín v súčasnosti činnosti spojené s prípravou a implementáciou projektov zabezpečuje formou externého manažmentu a subdodávok. Pre samosprávu to poskytuje výhodu flexibility pri výbere dodávateľov z hľadiska ceny a kvality. Pri príprave stratégie na ďalšie programové obdobie je ale tento spôsob práce krajne nevyhovujúci. Je niečo iné písať projekty pre seba a iné pripraviť a riadiť regionálny rozpočet. Nastavenie eurofondov v novom období bude vyvíjať tlak na samosprávy, aby mali vlastných zamestnancov, ktorí eurofondy vedia implementovať. Mestá tak ušetria náklady na drahý externý manažment. Trenčín má dnes viac ako dvesto zamestnancov. Ani jedného, ktorý by sa venoval výlučne téme eurofondov.
Riešenie: Trenčín potrebuje zlepšiť odbornosť vlastných zamestnancov v oblasti prípravy, riadenia a implementácie eurofondov a zriadiť špeciálny útvar, ktorý sa agende bude dlhodobo venovať. Táto rozvojová agentúra mesta by okrem eurofondov mohla mať na starosti aj investorov a marketing.
Problém č.3: Líderstvo medzi krajskými mestami zlepšujúce pripravenosť na eurofondy
Mesto v týchto dňoch pripravuje prvú verziu dokumentu, ktorý zadefinuje rámec jeho priorít pre čerpanie nového balíka eurofondov – tzv. Regionálnu integrovanú územnú stratégiu (RIUS). V súčasnosti sa rozhoduje, či kompetencie o rozhodovaní o regionálnych eurofondoch zostanú na úrovni samosprávnych krajov, alebo krajských miest. Riadenie z úrovne samosprávneho kraja zmenší objem peňazí, ktoré Trenčín získa na svoje priority. Zároveň to vnesie do procesu deľby peňazí záujmy VÚC, ktoré sa nebudú vždy zhodovať s tým čo chce krajské mesto. Trenčín nemusí byť najväčšie krajské mesto, aby udával tempo v procese nastavenia eurofondov pre vlastné priority. To je výzva a príležitosť aj pre primátora Rybníčka.
Riešenie: Trenčín musí v osobe primátora aktívne lobovať za čo najväčšie kompetencie v riadení nového regionálneho balíka eurofondov a viesť v iniciatíve predkladaných riešení pre riadenie eurofondov zo strany krajských miest.
Trenčín má jedinečnú možnosť získať pre svoje verejné investície doteraz najväčšie peniaze z eurofondov. To, že sú Rybníčkovou prioritou je skvelý začiatok. O finálnej podobe rozpočtu balíka na sedem dlhých rokov rozhodne aj to, ako sa primátor v najbližších mesiacoch vysporiada s trojicou vyššie spomenutých problémov.
Pre dobro Trenčína verme, že minimálne tak ako s "jamou", alebo dlhmi svojich predchodcov.